MÄKLARARVODE: 15.000 KRONOR

NÄR DU SÄLJER DIN BOSTADSRÄTT VIA OSS

MÅN - FRE 09.00-18.00 – BESÖK: VÄSTRA VARVSGATAN 11E MALMÖ – 040-233 900

Aktuellt
obeko-vad-gor-du-vid-tvist-med-bostadsrattsforening.jpg

OBEKO - VAD GÖR DU VID TVIST MED BOSTADSRÄTTSFÖRENING?

VAD SKER VID TVIST MED BOSTADSRÄTTSFÖRENINGAR? VAD KAN DU GÖRA NÄR DIN BRF-STYRELSE INTE SKÖTER SIN UPPGIFT?

Nedanstående text utgör en del av en bok som kommer att publiceras. Vi vill därför avråda läsare från kopiering med hänvisning till gällande tryckfrihetsregler.

Jag får massvis med samtal gällande dispyter med bostadsrättsägare och bostadsrättsföreningar emellan. Samtalen har pågått så länge jag kan minnas.

1000-tals bostadsrättsköpare och säljare skakar på huvudet gällande vårt regelsystem i sin kontakt med företrädare för våra myndigheter och experter. Advokater och jurister är alltid villiga att hjälpa till med välfungerande faktureringssystem.

Alla hejar på och skapar kaos och ovisshet. Ingen vet hur man löser problemen.

Mäklarna ges regelmässigt skulden för att de undanhåller någons sanning.

Myndigheterna hejar på och bränner häxor och håller metaforiska avrättningar på torgen. God mäklarsed används frekvent likt en kräm som är bra mot allt.

I vilda västern fick krämen namnet "Snakeoil". Har du ont någonstans så köp samhällets kräm förpackad under namnet god mäklarsed.

I vårt system är det tillåtet att reta och provocera enskilda. Det är ok att hänga upp mäklarna till allmänhetens beskådan och längtan av att se någon få skulden.

Ledsamt nog fungerar inte tillvägagångssättet mot de övergrepp som titt som tätt sker via bostadsrättsföreningar som ej sköter sig.

Jag var för ca 25 år sedan upphovsperson till Bostadsrättshavarnas Riksförbund. Idén har överförts till Bostadsrättsägarnas Riksförbund. Organisationen har som mål att lyfta fram bostadsrätten som Sveriges största konsumentprodukt. På samma sätt som för hyresgäster skall bostadsrättsägare i onåd behandlas på ett bra och hyggligt sätt.

Det är våra folkvalda som har bollen. Det är våra politiska företrädare som slutligen bestämmer hur regelverket skall utformas. Fram tills förändring sker fortgår övergrepp mot enskilda bostadsrättsägare och mäklare som ges skuld för dålig information från våra bostadsrättsföreningar och dess informellt vinstdrivande företrädare. Ingen nämnd och ingen glömd.

Som företrädare för bättre konsumentinformation till bostadsrättsköpare och säljare verkar jag för medlemskap i Bostadsrättsägarnas Riksförbund. Vi är nu ca 1500 medlemmar i Sverige.

Mitt sätt att formulera kritik mot våra samhällsfunktioner grundar sig på ett hittillsvarande noll-resultat från våra folkvalda i att skapa en positiv utveckling gällande konsumentskydd och upplysningsplikt från bostadsrättsföreningar och dess förvaltare.

De viktigaste informationskanalerna såsom fastighetsmäklarnas s.k. mäklarbilder gällande din bostadsrättsförenings bostadsrätter och lantmäteriets utdrag gällande din bostadsrättsförenings pantsatta fastigheter göms regelmässigt undan av våra bostadsrättsexperter. Genom att använda dessa kanaler på ett bra sätt säkerställs att slutkonsumenten får korrekt underlag för den affär som sannolikt är den största affären i dennes liv.

OBEKO har som huvudmål att förklara för köpare och säljare vad ett bostadsrättsköp innebär i praktiken. se www.obeko.se

Källa: https://www.bostadsrattsagarna.se/oense-i-f%C3%B6reningen-16247899

Fuktkontroll av badrum i bostadsrätt

LÄS MER HÄR!
OBEKO